03 November, 2010

alien: Vampiro













Oh, 31 October iaitu hari Ahad.
Katanya itu hari Halloween. Aku ingat 1 November.
Patut la aku terbaca pasal sambutan Halloween masa jalan - jalan kat Piramid ahad lepas.
Ceh.

Kalau di kira public holiday kan best, ngeh ngeh ngeh.

Semalam aku terasa macam berlakon dalam filem Hollywood
Filem tentang Vampire tuh
Filem yang mana?
Tah lah, aku tak berapa gemar nak layan cerita Vampire Hollywood ni
Yang aku tahu "Blade" je

Malam yg suram dan gelap
Ada rasa ngeri - ngeri sikit
Angin tiup - tiup rasa sejuk, tapi tak terasa hingga ke tulang lah
Aku jalan masuk ke satu bangunan ni, bukan sorang
Bersama dua tiga rakan, melangkah masuk ke sebuah bangunan usang
Aku tahu usang sebab bangunan tu bangunan tinggal, siap ada sarang labah - labah
Ada debu, habuk tak payah ceritalah.. tebal giler

Kitorang masuk ke dalam, jalan hingga ke ruang tamu
Ruang dalam di terangi samar - samar cahaya rembulan
Boleh lah jalan tanpa tersadung
Tengok sana, tengok sini
Belek sana, belek sini
Kat tingkat bawah je
Tak bawak torch light, sebab tu tak naik ke tingkat atas

Jadi, keluar balik dari bangunan tu

Ramai pulak orang kat halaman bangunan usang tu
Diorang berkumpul, sebab apa?
Aku pun tak tahu
Aku dan rakan aku masih berdiri di muka pintu bangunan itu

Rakan aku melangkah ke kolam air pancut
Tidak jauh dari tempat orang ramai berkumpul
Airnya jernih, terdapat biasan cahaya bulan purnama
Sebelah kolam ada paip air
Aku membasuh muka
Airnya sejuk, amat sejuk

Aku memejam mata seketika
Menikmati kesegaran di tambah dengan angin yang bertiup
Segar ke seluruh tubuh

Tiba - tiba, riuh rendah

Lantas aku membuka mata
Kelihatan orang ramai melarikan diri, dari apa?

Rakan aku pun dah melangkah pergi mengikut orang ramai yang berlari menuju ke dalam bangunan usang itu
Seperti berlindung dari sesuatu, tapi apa?
Fikiran aku masih berteka - teki

Pandangan aku mencari - cari

Nun di sana kelihatan kelibat seorang manusia
Memakai jaket denim, tidak berlari tapi berjalan
Kelihatan normal

Aku cuba menafsir apakah faktor yang menyebabkan orang ramai bertempiaran lari
Tapi tidak berjaya dan aku terfikir perlukah aku ikut mereka lari ke dalam bangunan usang itu tanpa sebab yang munasabah


"Lari !!!" 
Jerit satu suatu di belakang aku, kedengaran cemas

Aku berpaling
Dan, lelaki berjaket denim itu sudah berada di belakang aku
Begitu pantas dia bergerak
Macamana dia lakukan? aku terfikir
Tadi dia nun di sana, sekarang dia berada di belakang aku

Dan aku sedar dia memang berbahaya
Ada 'sesuatu' tentangnya yang aku pun tak tahu
Suasana tiba - tiba sunyi, seperti masa terhenti
Tiada rasa angin bertiup
Tiada lagi riuh rendah

Lelaki berjaket denim itu tersenyum
Tersengih
Mukanya sedikir pucat

Aku merasa ada hembusan di batang leher aku


'Urghhhh ~'
Terasa pedih seperti di tusuk
Aku tak mampu melawan, badanku kaku

Dan aku rebah
Dalam samar - samar kelihatan seorang gadis berdiri di sebelah lelaki berjaket denim itu
Ada sedikit kesan darah di hujung bibirnya
Badanku terasa sejuk

Seketika kemudian
Aku pengsan dan 'terjaga'






Kan..
Ada iras - iras kisah Hollywood kan
Agak 18SG la kot

Nak kata pengaruh filem Vampire, dah lama aku tak tengok filem berkaitan Vampire ni
Last movie aku tengok "Takers", kisah pencuri, manusia ... bukan geng Vampire ni, geng yang ada cuma geng Russia
Hohohoh

Mimpi sempena Halloween
Signifikan kan ..

Mengarutlah ..


10 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

Halloween pesta ke agamaan yang di budaya usa ..kesian melayu

alien said...

org kita kan suka party - party
let party~
njoy semua drg suka sbb tu jadi ikutan

tapi bila bab bersenam sukan tanak pulak ikut

redza said...

mudah sgt org kita ikut budaya dri luar ni

Shukri Mohd Ali said...

saya benci vampire yang bercinta dengan manusia tu. kerana beliau telah merampas kekasih saya. haish!

h a n i e said...

dish!! dish!! dish!!

*luku alien secara berkala*

alien said...

redza:
dah terbiasa sejak dijajah kot
ntahlah
sukar nak ungkaikan

shukri:
haish~
tak baik vampire tu kan

hanie:
pesal
pesal

'sambil mengelak dari di luku'

elly said...

Hahahaha...nape yang lelaki tu tak gigit ko...nape yang pompuan tu? nape? nape ek?

alien said...

elly:
nape tah
aku pun xtau weh ~
nnti aku cube tanya penjaga mimpi

sastraboy said...

vampire sekarang pelik pelik.

dan mungkin sebab dopire(dia vampire) ingat alien ni pelik, so dopire ni terkamlah lu alien!

ehe.

alien said...

hak hak
gile vampira masuk mimpi beb
cube la mimpi rompak bank ke
baru ada bagus