24 March, 2011

alien: mail laksa

Semalam Ismail makan laksa.

Pergh !!
Kuah dia pekat, kaw-kaw lah. Sedap. Terasa ikannya.
Ada daun kesum dan bunga kantan. Feveret Ismail ni.
Ada potongan cili padi. Ada sebiji limau yang dibelah dua.
Tapi cili dan limau tu dia letak tepi saje.
Tak gemar.

Yang membejatkan selera Ismail ialah mee laksa tu pendek - pendek.
Fail !!

Dia meletakkan semula handphone di atas meja.
Niat untuk memberitahu akan kesedapan laksa di kedai itu kepada Sadik dihentikan di sebabkan keadaan fizikal mee laksa yang pendek-pendek yang boleh merencatkan selera.
"Nasib belum sms dia, kalau tidak mahu kene kutuk kaw-kaw ni.."

Tumpuannya kembali kepada mangkuk laksa di hadapannya.
Ismail hanyut.
Dia dalam keenakan menikmati kuah laksa yang kaw - kaw dihadapannya.
Slurrrppp !!!
Slurrrppp !!!
Slurrrppp !!!
Sudu digenggam erat dan ditenggelamkan ke mangkuk laksa.
Kuah diseduk bersama mee laksa yang pendek - pendek itu.
Slurrrppp !!!
Slurrrppp !!!
Slurrrppp !!!
Keadaan fizikal mee laksa yang pendek-pendek yang boleh merencatkan selera tidak memberi kesan kepada seleranya. Ohh, dia tak cerewet.

Suapan terhenti sekejap.
Sadik dan Farihin berada dalam lingkungan pandangan matanya berjalan menuju ke dia.
Tapi, pandangan matanya tidak berhenti di situ. Pandangannya terus menuju jauh, jauh ke sana.
Dia terkhayal seketika.
Sadik dan Farihin duduk semeja dengannya.

Suara Sadik dan Farihin berbual tidak terdengar. Suara budak kecil berteriak dan menghentak kaki ke lantai kerana inginkan paha ayam pun tidak didengar. Suara Makcik Selamah sekuat guruh mengarah pekerjanya mengemop air sirap yang tumpah di lantai setelah tertumpah oleh brader baju biru kerana dilanggar budak kecik yang berteriak kerana inginkan paha ayam itu pun langsung tidak di dengar.

Ismail masih di alam khayalnya.
Sudu digenggam erat dan ditenggelamkan ke mangkuk laksa.
Kuah diseduk bersama mee laksa yang pendek - pendek itu.
Dia makan dalam keenakan bersama khayalan.

Makcik Selamah menjengilkan mata. Budak kecik itu diam dan tertunduk.

Ismail masih kekal di alam khayalnya tiap kali laksa disuap ke mulut.



14 comments:

sharamli said...

nak laksa!!!!!

h4ni3 said...

huh.. kuat berangan Ismail tuh!
kang lalat masuk dalam kuah pun dia tak sedor

mirachantek said...

aku baca ni masa tengah tunggu makanan aku siap dimasak. grrrrr
tak jadi makan tomyam. nak laksa jugaaaakkkkkk

Kaseh said...

ni yg buat teringin nak masak laksa nih..haihh...

gadisBunga said...

laksa kecik la sedap!!

*3 hari berturut2 aku makan laksa haritu. ahhh nikmat!!!

frwls said...

aku faham!

dia dan makanan dalam dimensi sendiri!

inilah apa yang selalu aku tekankan. orang tak percaya!


wakakkakaka!

Shukri Mohd Ali said...

caki, saya selalu percaya!!!

redza said...

laksa sedap..tpi aku lebih suka bihun/mee sup

mimizuzuhaha said...

ko ni buat aku lapar laksa la pulak

renaye said...

ah! laksa! my favourite food from penang!

sissyira said...

salam

ah...teringat kat laksa ganu, lama tak makan ni..huhuh

alien said...

sharamli:
mintak kat Ismail lah

h4ni3:
die sedar.. sedar punya kalau lalat masuk
hehehe

mirachantek:
tomyam pun sedap ape beb

Kaseh:
jadi, makan laksa kah anda?

gadisBunga:
oh, jadi anda penggemar laksa macam Ismail juga lah

frwls:
aku percaya apa yg ko perjuangkan
lagi2 kes karipap angin
sabar ye kawan

shukri:
hehehehe
setuju

redza:
pergh
bihun sup pekene time hujan
terangkat!!

mimizuzuhaha:
tu lah tujuan entri ni
membuat anda2 semua lapar laksa

renaye:
yep.
laksa sarawak n laksa penang is my favaourite

sissyira:
laksa ganu tu laksam kan
susah nak cari laksam ni

vajofrey said...

I am doing research for my university thesis, thanks for your great points, now I am acting on a sudden impulse.

cheap clomid

xogetill said...

keep posting like this it’s really very good idea, you are awesome!

paxil