02 June, 2011

alien: June dalam hidup Zulfekar ...

June telah tiba.
Zulfekar jadi tak senang duduk. Duduk mengadap kanan serba salah, mengadap kiri pun serba salah. Duduk mengadap depan tu dia selalu buat. Duduk mengadap atas nnti orang cakap sawan Kak Limah. Kalau duduk tunduk ke bawah orang cakap pak turut, padahal dia suka membangkang idea bernas orang. Kalau duduk mengadap belakang nnti orang kata dia tak siuman.
Payah ni
Dia bermonolog.

Dia lantas berbaring di pangkin di depan rumahnya di bawah pokok rambutan yang sudah 2 tahun tidak berbuah. Entah apa merajuknya pokok rambutan itu, fikirnya.

Amin yang memakai t-shirt putih berlatar gambarkan Prof. Xavier berlari-lari anak mendapatkan ayahnya yang sedang kusut fikirannya di pangkin. Tapi, anaknya itu tidak tahu ayah dia sedang kusut walau dia memakai baju bergambarkan Prof. Xavier.

Ayah! Ayah!
Amin meluru ke dada ayahnya.

Zulfekar bangkit dan membelai kepala anaknya itu. Dia melihat Zaiton berdiri di muka pintu sambil memeluk patung T-Rex hadiah pemberiannya kerana berjaya mendapat nombor 1 di kelas 2 Merah pada ujian bulan lepas.

Ayah, ibu panggil ..
Ucap anak kecil itu ketika dia meribanya.
Ibu cakap apa..
Ntah
Amin mengangkat bahu tanda tidak tahu

Mari..
Zulfekar memimpin Amin masuk ke rumah. Baru dua langkah mereka berjalan, tiba-tiba Amin meluru laju berlari ke dalam mengejar adiknya, Zaiton. Mereka berlari bermain kejar-kejar di halaman rumah.

Zulfekar mendapatkan isterinya yang sedang menyiapkan sarapan di dapur.

Ehmm..
Dia berdehem.
Isterinya yang sedang mengupas timun tersentak dan menoleh. Zulfekar duduk di kerusi meja makan.

Isterinya meletakkan potongan timun di atas meja bersebelahan dengan ikan bilis goreng yang masih panas. Dia menuangkan secawan kopi untuk suaminya.
Kopinya bang ..
Dia meletakkan secawan kopi di depan suaminya. Kerusi bersebelahan suaminya ditarik dan dia duduk.

Bang, ingat lagi cakap abang pasal June?
isterinya memulakan perbualan.
June..
Ha`ah, kan bulan lepas abang ada cakap pada saya..
si isteri cuba mengingatkan
Ada, ingat lagi ..
Zulfekar menyuakan cawan kopi ke bibirnya, dia menghirup perlahan.
Tu yang abang sedang fikirkan ni ..
Dia meletakkan kembali cawan itu ke cepernya.
Fikirkan apa lagi? saya malas nak pujuk-pujuk ni..
Si isteri membetulkan duduk
Abang kan cuti lama.. boleh la bang, jadi ye.. mak kat kampung pun dah tanya-tanya
Dia menyambung
Em..
Zulfekar mengangguk setuju dan bangun seraya berkata, abang panggil budak-budak sarapan ye

June.. June..
Bergema perkataan itu diruang fikirannya membuatnya gelisah

Sampai di muka pintu dia mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket seluarnya. Dia mencari nama Hamzah di dalam memori simpanan telefonnya dan mendail.

Em, Wa'alaikum Salam
Aku sihat jer
Tengah sarapan ni
Oh, takpe.. kawan punya pasal takdehallah
Apa hajat telefon aku pagi-pagi nie? cam urgent je
Ohh..
Emmmm..
Oh, ok
Kalau macam tu aku cover ko lah, apa-apahal aku roger ko balik
Emmm.. hahahaha
Yelah, aku pun cuti takde aktiviti sangat pun.. bujang kan
Em, ok
Haa.. kirim salam kat wife ko tu
Takpe, aku faham, hati-hati ye
Wa'alaikum Salam

Zulfekar senyum lebar
Amin ! Zaiton ! jom masuk.. sarapan

Dia pasti jawapan boleh darinya pasti akan menggembirakan seisi keluarganya.




9 comments:

achik ezam said...

ada apa dengan june??


huhuhhu

Kazaztan Team said...

mari balik kampung...yeayyyyy

gadisBunga said...

bulan june banyak cuti-cuti Malaysia wo!!

redza said...

mak kt kampung dh rindu cucunya

- GC - said...

june = junaidah.. keh3x

mirachantek said...

june and johnny cash

zaradgreat said...

june=cuti sekolah=balik kampung

Amoi said...

nice story brah.

alien said...

Amoi:
terima kasih

zaradgreat:
betul tu.
musim kawin juga

mirachantek:
oh..
baru google minggu lepas

GC:
a`ah
junid pun ok
hahaha

redza:
yess..

gadisBunga:
mana de byk cuti2 melesia bulan june

Kazaztan Team:
yeh!

achik ezam:
musim budak2 cuti n guru2 pun cuti
hahahaha