23 September, 2011

alien: dilema katak masa kini

Pagi - pagi aku nampak seekor katak dengan muka tidak puas hati melepak tepi dinding.
Sebab?

Kerana ia dihalau dari menduduki selipar ala Crocs yang bertutup depannya tu oleh tuan empunya selipar itu. Semestinya empunya selipar itu bukan aku.
Tuan empunya selipar menyedari kehadiran katak itu setelah terpijak kaki katak itu yang melepak dalam seliparnya. Terasa lembik - lembik dan sejuk, katanya.
Hihihihi.


Dilema katak masa kini; kurangnya tempurung untuk mereka berteduh.
Kasihan.

Penyelesaian; sediakan tempurung untuk katak - katak berteduh di sekitar rumah. Katak tersebut akan membantu dengan menghalang nyamuk dari menyerang kediaman. Selain membantu mengurangkan pencemaran ozon dari gas yang dibebaskan oleh penyembur racun serangga.

Moral; ternyata katak pada masa kini tak sudi lagi duduk di dalam tempurung. Mungkin tidak praktikal bagi mereka untuk duduk dalam tempurung lagi pada zaman teknologi ini. Mereka telah memilih untuk berubah dengan menjadikan selipar/kasut manusia sebagai tempat berteduh bagi mengaburi kehadiran mereka di mata mangsa terutamanya si nyamuk.



: maaf, tiada gambar katak dengan muka tidak puas hati untuk tatapan anda.


16 comments:

faezah said...

katak tu xpuas hati dgn ko sebenarnye

alien said...

eh~ tuan punya selipar lah
hehehe

gadisbunga said...

DAN...

bawak kete slow2 kalau lalu kawasan perumahan. kemungkinan katak melompat melintas jalan adalah tinggi. kalau laju, kemungkinan utk kita jadi pembunuh katak juga tinggi.

wahida said...

aku geli katak....huhu...

redza said...

ko bela je katak tu

Anak Wak Mail said...

aku nak bela katak banyak2 dalam rumahlah pasni..jimat duit nak beli ridsect!

Shukri Mohd Ali said...

saya suka katak :)

mirachantek said...

ei, geli plak

sharamli said...

Geli! Dulu-dulu nak pergi sek0lah mintak mak yang picitkan dulu kat uj0ng kasut tu. Terasa mcm pegang padahal tak sent0h p0n..ha3

abglan said...

Dia takut org ubah peribahasa berkaki ayam kepada berkaki katak.

tu yg pakai slipar tuh

Hans said...

hahahaha
katak sekarang pun dah pandai memberontak
nak duduk dalam selipar jer

Faaein Talip Roy said...

baru nak tengok gambar katak tu.. zaman dah berubahkan.. katak dah ada banyak pilihan.. haha..

nasyrun said...

katak perkasa

Zoe said...

aku pernah terpijak katak dalam bilik air.masa tu gelap.hisy..aku punya mengelupur tu toksah cakap la.kalah orang histeria.ahaha..

Naddy Amat said...

perh..xpuas aty katak 2 bace entry nieh..haha

alien said...

Naddy Amat:
haha, takpe drg belum bikin union..
takde suara majoriti lagi

Zoe:
hihi..
kalau gelap mmg efek dia lebih
mana tau mende lain kita pijak
seram jugak

nasyrun:
katak handalan

Faaein Talip Roy:
katak tu tak kasi diambil gambarnya
nnti top
kata katak tu kpd aku pagi itu

Hans:
drg pun na rasa arus kemodenan gak

abglan:
betul gak tu kan

sharamli:
apeeedaaa, sendiri cek la

mirachantek:
keh3
mmg geli
sejuk2 lembat2

Shukri:
hehe, saya tak gemar katak

Anak Wak Mail:
sila2..
katak2 tu pon bole dijual sebgai pendapatan sampingan

redza:
err, Anak Wak Mail kata nak bela.. aku serah ke dia je la

wahida:
sama laa

gadisBunga:
betul tu, lagi2 lepas hujankan
bersepah katak merayau2