24 November, 2011

alien: misteri jalan lama

Ahoi !!
Ini adalah filem fantasi.

Bukan kisah makhluk halus yang menyesatkan yang hanya muncul bila tirai senja dilabuhkan. Bukan juga kisah makhluk yang dahagakan darah atau bersekongkol dengan manusia untuk buat kerja jahat. Ia adalah kisah konflik di alam bunian. Afdlin cakap filem ni ala Lord of The Rings.



Kisah berkisarkan tentang dua beradik, Indra dan Ilya yang dalam perjalanan pulang ke kampung halaman mereka untuk urusan pengebumian ayah mereka, Iskandar. Indra adalah anak kandung Iskandar. Manakala Ilya pula adalah anak angkat. Berlaku konflik dan Indra menjauhkan diri dari bapanya dan Ilya.

Pada hari kematian Iskandar, buat pertama kalinya selepas 15 tahun, Indra pulang dan ke pejabat ayahnya untuk mengambil surat wasiat yang ditinggalkan untuknya.

Ketika melalui jalan lama, tidak semena-mena mereka memasuki ‘dunia lain’. Pelbagai peristiwa pelik dialami mereka sepanjang berada di dunia tersebut. Daripada diganggu oleh makhluk mengerikan hinggalah kepada sesuatu yang mengasyikkan. Apakah sebenarnya yang terdapat di jalan lama tersebut. Itulah dia misteri yang disajikan kepada penonton yang akan dikupas sedikit demi sedikit sehingga penamat.

Em, entah kenapa tiap kali ketua penjahat bercakap suaranya tidak jelas.
Walaubagaimanapun jalan ceritanya menghiburkan walau bermula dengan agak perlahan.
Ah ya, filem ini ada adunan CGI.
Dan lakonan Hans Isaac memang cun!!
Dan aku terfikir apa akan jadi andai Afdlin dapat peruntukan yang besar untuk filem-filemnya. Pasti  'Woooow!!' akan lebih terserlah.
Oh, aku senyum sinis melihat Que pakai baju perisai tu.

Aku kasi filem ni 3 bintang.
Just nice.

Pandangan aku untuk filem ini,
Tonton sekali; senyum.
Tonton dua kali; masih senyum.



11 comments:

- GC - said...

3 bintang?? not bad!!

Aien Not Alien said...

nak tonton sekali jelah.. SENYUM.

MamaEma said...

takut nak tgk cerita seram ni

alien said...

GC:
yap. not bad

Aien Not Alien:
ahha~
senyum..

MamaEma:
tak de seram ne ah
ni cerita fantasi+aksi sebenanya

Rozuan Ismail said...

teringin jugak nak tengok cerita ni.huhu

blog-tips-kurus said...

udah tonton ya? :)

alien said...

Rozuan Ismail:
Sila2.. style oo hans dalam citer tu

blog tips kurus:
sudah tonton..

gadis NOTA pelekat said...

susah untuk tengok kau buat review tonton dua kali. kira cerita ni boleh dipertimbangkan untuk ditonton jugak

alien said...

hihihi
bole je na tonton 2 kali, tapi elemen seperais dalam citer ni nnti da tabess..
ok ok, tggu bile2 aku jumpe filem yg menarik utk tonton 2 kali atau lebeh ek

Anak Wak Mail said...

tak tonton lagi,,jadi tak boleh nak senyum..;p

alien said...

ahhahai~